Tennisarmbåge

 

Om det gör ont på armbågens utsida kan du ha drabbats av så kallad tennisarmbåge. Det beror på en överansträngning på utsidan av armen och kan uppstå om du till exempel jobbat mycket med händerna på ett upprepat och ensidigt sätt. Musklerna som sträcker fingrarna och handleden fäster nämligen in på armbågens utsida.

Vad är tennisarmbåge?

Tennisarmbåge är en överansträngning av underarmens muskulatur vilket leder till en irritation vid seninfästningen. Oftast kommer problemet smygande och beror på en överbelastning över tid.

– Om du till exempel i ditt yrke målar, skruvar eller snickrar finns det risk att du drabbas av tennisarmbåge, det drabbar alltså långt fler än bara tennisspelare, säger Peter Henningsson på Naprapatiska Institutet Östermalm.

Vilka är symtomen på tennisarmbåge?

För att säkerställa att ditt problem är just tennisarmbåge, och inte till exempel musarm, bör du gå till en duktig naprapat eller annan terapeut som kan hjälpa dig med en korrekt diagnos. Symtom som tyder på tennisarmbåge är smärta på utsidan av armbågen och ovansidan av underarmen. Det kan göra ont när du sträcker ut armen, böjer handleden uppåt bakåt eller vid vridrörelser. Tennisarmbåge kan påverka sömnen negativt om det gör ont när du ligger så att det trycker mot armens utsida. Kanske får du också svårt att greppa ordentligt och att lyfta saker.

– Om du har en smärta på utsidan av armbågen som strålar ned i underarmen så kan man misstänka tennisarmbåge. Det kan göra ont i vila, men det vanligaste är att det smärtar när du ska greppa något, bär, skruvar om en kork eller på annat sätt belastar armen i en rörelse.

Vad beror tennisarmbåge på?

Anledningen till att du drabbas av tennisarmbåge kan vara att du gjort någon typ av rörelser med händerna som du inte är van vid, de flesta får det alltså inte av att ha spelat tennis även om idrott kan vara en förklaring till besvären.

– Oavsett vad den utlösande faktorn är så är oftast orsaken till problemet att kroppen är stel och kanske svag. Är du stel i axeln, skuldran, nacken eller bröstryggen så skapar det en större belastning på armbågsleden, vilket belastar muskulaturen så tt det till slut skapas en irritation, säger Peter Henningsson.

Hur kan jag förebygga tennisarmbåge?

Ett bra sätt att förebygga tennisarmbåge är att träna kroppen. Visst är det bra att stärka muskulaturen i själva armen, men tänk också på att träna axlar och skuldror så att du får ökad stabilitet där, det minskar belastningen på armbågen när du använder armen.

– Dessutom är det bra med en god rörlighet i nacke, bröstrygg, axel och handled. Ju stelare handleden är, desto mer belastning får armbågen. Därför är det väldigt bra att lägga ned tid på mobilitetsträning och stretching. Rörelse är A och O!

Finns det någon behandling för tennisarmbåge?

Vissa tror att tennisarmbåge betyder att du kommer ha ont i två år och att det enda du kan göra är att vila, men det är helt fel. Det räcker inte att bara vila, eftersom orsaken till problemet då finns kvar. det kanske börjar kännas bättre, men så fort du återupptar aktiviteten så kommer problemen tillbaka. Med hjälp av behandling från en duktig naprapat på Naprapatiska Institutet kan du däremot snabba på läkningen.

– Gå till en naprapat som kan reda ut vad det finns för orsaker till besväret och som kan behandla dessa. Du kan då rörelseträning, stärkande övningar, lokal behandling och orsaksbehandling.

Vad ska jag undvika vid tennisarmbåge?

Det du ska undvika vid tennisarmbåge är att göra det som är smärtsamt. Det ökar bara på irritationen. Däremot ska du inte vara rädd för att använda armen.

– Slutar du använda armen kommer den bara att bli ännu svagare. Tricket är att belasta, men i rätt dos. Du måste utgå från dig själv, för bara du vet vad som gör ont. Dessutom ska du avlasta armbågen och det kan man göra genom att lätta på spänningar vid axeln, skuldran och bröstryggen samt att göra olika rörelseövningar.

Hur ska jag träna vid tennisarmbåge?

Att du har drabbats av tennisarmbåge betyder inte att du måste sluta träna, kroppen har ju fler muskler och leder än bara armen och armbågsleden. Du mår bra av att träna resten av kroppen. Dessutom bör du förstås göra specifik träning för armbågen.

– Idrottsforskare har kommit fram till att excentrisk träning av underarmsmuskulaturen är väldigt bra vid tennisarmbåge.

Ett sista råd vid tennisarmbåge?

– Om du börjar märka att något inte står rätt till ska du lyssna på kroppen och söka hjälp, för annars kan tennisarmbåge bli en lång historia. Sedan är det viktigt att våga belasta armen och vara aktiv, men att undvika smärta.

Naprapatbehandling eller operation?

Det finns personer med tennisarmbåge som tror att operation är den enkla lösningen på problemet. Så är det inte, enligt läkaren Thor Halse, ortoped och handkirurg. Inom sjukvården säger man att tennisarmbåge går över på två år av sig självt. För att en operation ens ska bli aktuell ska det därför ha gått två år, du ska ha fått kortisoninjektioner och ha gått till sjukgymnast i minst sex månader.

– Min personliga åsikt är att en operation är det sista du ska göra. Försök först med träning, naprapati och annan typ av sjukvård. Operation är ingen quick fix och du kan definitivt bli bra utan operation. En operation är ett sista försök när du provat allt och inget annat fungerat, säger läkare Thor Halse, som också är läkare för svenska innebandyförbundet.

Thor Halse har i många år skickat patienter till Peter Henningsson på Naprapatiska Institutet Östermalm eftersom han anser att naprapatbehandlingar påskyndar läkandet av tennisarmbåge.

– Tennisarmbåge kan vara muskelsmärta eller nervsmärta, men oavsett så kan du få kunnig hjälp. Jag har lärt mig mycket av Peter Henningsson och har stor tillit till honom. I stället för att bara behandla där det gör ont så ser han till helheten. Han tittar på mer än de rent anatomiska och fysiologiska orsakerna till besvären. Han undersöker hela kroppen men ser också över livet i stort, som till exempel din stressnivå och hur du sitter på ditt arbete. Han kan känna på musklerna på ett sätt som en läkare inte kan. Jag har stort förtroende för Peter Henningsson som har botat många av mina patienter.

2017-06-28T19:13:33+00:00